Annons:
Etikettallmänt
Läst 944 ggr
Rebexi
2016-02-01 14:41

Kläder och kön

Hej, jag är mitt uppe i ett skolarbete då jag arbetar med könsuttryck, och det skulle vara jätteintressant att skapa en diskussion och få olika personers åsikter på det hela.

Jag har som utgångspunkt (från mitt perspektiv/mina åsikter) att kläder, smink, accessoarer o.s.v. är ett kreativt uttryck och ska finnas för alla, oavsett kön, för att uttrycka sig själv.

Men vad tycker ni? Kan alla ha på sig vad som helst eller inte? Är det bra att många butiker ofta delar upp kläderna i herr och dam, eller inte? Brukar ni klä er speciellt ”manligt” eller ”kvinnligt” eller ”androgynt" och hur brukar ni bli bemötta?

Annons:
Sindri
2016-02-01 15:07
#1

Vad roligt! Jättekul tema du valt. Jag önskar verkligen att kilar och män skulle våga lite mer, vad gäller både kläder och smink. Om man tittar bakåt i historien så kan man hitta otroligt pråliga mansdräkter och de använde både smink och peruker. 1800-talet med sin vurm för militärinspirerade kläder förstörde mycket, enligt mig.

Man kan också dra paralleller till andra kulturer där män kan var rikt bemålade och utsmyckade. Är dagens tatueringsmode ett sätt för män att smycka sig, använda lite mer färg?

I djurvärlden är det tvärtom - det är hanarna som är färggranna och prålar sig för honorna.

Butiker borde vara uppdelade efter typer av kläder istället för kön. Jag har t ex aldrig kunnat köpa dambyxor, min kropp ser inte ut så. Ända tills jag var 30+ gick det ofta med största barnstorleken, annars är det killbyxor som gäller.

Fast egentligen trivs jag inte i byxor alls, utom kanske vid speciella aktiviteter, och hör ofta män uttrycka att det ser så bekvämt ut med kjol och att de önskar att de också…… Why not! Blev jätteglad då en av mina söner kom hit i kilt. Det är ett plagg för mig då jag hatar handväskor. Tänk att kunna ha allt i fickor.

Jag klär mig helst i det som kallas feminint, utom blusar som jag hatar. Gillar inte damplagg som är skurna efter manliga normer, som t ex kavajer. Passar inte alls min kropp heller. Och förresten även herrkavajer kunde gärna vara mer figursydda. Men tycker inte det är fel med kvinnor som bär det. Tycker bara det skall finnas mer valfrihet. Fler män i kjol! Och gärna smink, och färger.

nypisnina
2016-02-01 15:16
#2

Å, vad spännande! Jag tycker att alla får göra som de vill gällande kläder, smink och accessoarer, men jag tycker det är bra att det är uppdelat så att man vet vart man ska gå i affären. :-)

Scorpio97
2016-02-01 15:30
#3

Det är ett väldigt intressant ämne. Enligt mig borde alla kläder och accessoarer kunna användas av alla kön, man ska helt enkelt kunna ha på sig vad man vill oavsett vad normen säger. Sen är vi väl tyvärr inte där än. 

I butiker skulle jag absolut vara positiv till att ta bort könsuppdelningen. Jag vet att vissa upplever det som jobbigt att handla på "fel" avdelning. Jag har själv fått blickar när jag har köpt/provat killkläder, och jag antar att reaktionen blir större om en kille köper tjejkläder. Att låta bli att dela upp baserat på kön kanske kan ta bort lite av del åtminstone, även om vi nog ändå kommer se vissa plagg som "tjejkläder" respektive "killkläder". 

Min klädstil varierar lite under året. Vintertid har jag mjukisbyxor, t-shirt och en stor tjocktröja (köpt på killavdelningen), samt tennisskor (också köpta på kill). Helt enkelt för att det är bekvämt och lagom varmt. Men jag antar att det ses mer som en manlig klädstil. När vädret är varmare har jag tights samt t-shirt, blus eller skjorta med avklippta ärmar. Ute har jag skinnjacka i tjejmodell, samt tunna tygskor. Så då är jag mer kvinnligt klädd, även om jag i princip aldrig har kjol eller klänning. Jag känner mig ungefär lika bekväm och hemma i båda stilarna, dock lite beroende på situation. 

Jag läste psykologi och sociologi i skolan förra året, och lade då märke till ett intressant mönster på bussen. Nämligen att färre personer sätter sig bredvid mig när jag har mjukisbyxor och tjocktröja, än när jag har tights och blus. Störst skillnad är det med äldre kvinnor/tanter. Trots att det alltså är samma tidpunkt på dagen, bussen är lika full/tom och jag sitter på ungefär samma plats. Och det är inte bara min upplevelse, för när jag lade märke till det blev jag tillslut så nyfiken att jag började föra statistik (jag har dock inte kvar siffrorna).  

Jag upplever även att reaktionen bland personalen i finare butiker blir mer negativ när jag är "killklädd", men där kan det vara mina fördomar/förväntningar. I övrigt brukar jag inte tänka så mycket på det, jag bryr mig sällan vad folk tycker och tänker om mig så det är inget jag funderar så mycket på.


//Jessie

Lia
2016-02-01 15:49
#4

Jag tycker att alla ska bära det de vill och känner sig bekväma i. Men min personliga åsikt är att jag tycker smink är kvinnligt, klänning och kjol är kvinnligt, jeans och skjorta är manligt osv. Därför tycker jag om att det finns olika avdelningar för man och kvinna. Jag skulle aldrig få för mig att dra på mig skjorta och jag skulle inte vara bekväm om min pojkvän började använda tights, klänning eller smink. Jag tycker det ser bäst ut när folk klär sig sofistikerat och att män klär sig manligt och kvinnor klär sig kvinnligt. Men det är vad JAG tycker. Vad JAG tycker att folk ser bäst ut i. Sen får alla andra göra som de vill utan att det någonstans påverkar mig. Däremot får jag många långa blickar när jag går in på ett fint fik med mitt svarta läppstift och gotiska klädsel. Jag är mer osynlig osminkad i en grå klänning och kofta. Men jag trivs att klä mig i det förstnämnda, så då får väl folk stirra. Jag å andra sidan tittar mer och undrar över människor som går ut i slitna ogenomtänkta trasor som inte ser klokt ut än folk som tänker på vad de tar på sig. Men fortfarande är det inget som stör mig. Hur andra ser ut påverkar ju inte mig.

Rebexi
2016-02-01 17:17
#5

Vad intressant med alla svar :)

#1 Ja, när man tittar bak i historien syns det verkligen att vad som anses vara "manligt" eller "kvinnligt" har ändrats och inte ser likadant ut genom tiden eller i olika kulturer, det är bara vad vi i samhället tycker just då.  

Och när det gäller avdelning i butik så kan det ju finnas bättre sätt att dela upp, för jag förstår att generellt så ser män och kvinnor olika ut, men det finns flera olika kroppsformer däri ändå, så det blir en himla massa letande hursom. Jag tycker det skulle vara bra om det kanske var uppdelade efter vilken kroppstyp kläderna är designade för, typ, V-formen (breda axlar, smala höfter), A-form (smala axlar, breda höfter), 8/timglas, osv

#3 Intressant studie, har du några tankar kring varför det blev sådan skillnad? Jag såg en video på Youtube om en tjej som köper mycket på kill-avdelningen och hon sa att hon mycket hällre köper online för att slippa känslan av att stå ut och blickarna som kommer med att gå till "den andra" avdelningen.

#4 Ja, det finns ju massa olika typer av stilar/uttryck som vissa kollar snett på som inte har med könsuttryck att göra. Brukar du ibland tveka eller undvika att klä dig i goth-stilen någon gång pga hur andra skulle uppfatta dig? Bara nyfiken. Själv kan jag leka med stil och smink massor hemma men sedan känna mig obekväm med att gå ut med det, det är något jag arbetar med att komma över dock.

Lia
2016-02-01 17:25
#6

#4 Ja om jag känner för att vara osynlig så undviker jag det, eller om jag ska träffa några riktigt stela och dömande människor. Men på stan och fest och så bryr jag mig inte. Då är jag som jag vill :-)

Annons:
Scorpio97
2016-02-01 17:56
#7

#3 Nej, jag vet faktiskt inte varför det vart en sån skillnad. Sen vart det ju ingen enorm skillnad heller, men ändå tillräckligt för att det inte bara kunde bero på slumpen..


//Jessie

Upp till toppen
Annons: