Annons:
Etikettskönhet
Läst 1682 ggr
[Forest]
2015-08-19 10:42

Tips för få bättre hy

Har en dotter som är 13 år, hon har en hy som är bråkig med kvisslor och finnar. Hon älskar smink något jag aldrig själv la större tid åt i den åldern.  Varken jag eller hennes pappa har haft strul med jobbig hy och jag kan erkänna att jag är kass på ge bra tips på hennes problem. Hon mår dåligt av se finnig ut, söt är hon men det ända hon ser i spegeln är dessa kvisslor och finnar. Kan någon ge bra tips på hur man får bukt på dessa? 

Hon gör ren huden idag med rengöringskräm och avsminkningsservett/er återfuktar inte hyn alltid utan när hon känner sig torr. Får fet hy i pannan och hakan där mesta problemen är. Hon klämmer inte finnar mm det kanske är bra att ta upp med :) Tacksam för bra tips

Annons:
Jojaton
2015-08-19 15:21
#1

Äta bra mat, dricka vatten och inte pilla i ansiktet. Antagligen är det hormonfinnar, och då är det inte jättemycket man kan göra åt dem tyvärr… Jag hade rekommenderat att honhade smörjt in ansiktet varje dag oavsett om hon känner sig torr eller inte (och använda produkter för just fet hy) - en fet hy är pftast torr i grunden, så den överproducerar fett (vilket ofta leder till finnar) återfuktar man istället huden själv så lär den sig att den inte behöver producera så mycket fett - återfuktningen kommer utifrån ändå. Om hon sminkar sig mycket så bör hon tvätta borstarna ofta! Helst efter varje gång, men minst en gång i veckan! Samlas jättelätt bakterier i borstarna som sedan förs tillbaka till huden…

Johanna - Instagram

[Forest]
2015-08-19 21:10
#2

1 tackar för tips mat och pillandet i ansiktet det kan vi stryka eftersom vi äter bra mat, vatten vet jag inte hur mycket hon dricker i skolan. Det konstiga är att när hon följde med mig till en utbildad person i hud sa att hon inte hade fet hy visligen var det snart 1 år sedan. Sminkborstarna sköts om väl, eftersom hon har smink som intresse så tror jag inte att den biten är boven. Hon har inte äckliga sminkpadds, borstar gör rent varje dag enligt konstens alla regler.   Vad som är lite klurigt är att hyn har blivit bättre nu i sommar, solen gjorde susen men nu kommer ju hösten igen. Hormonfinnar har jag funderat på eftersom dålig hy kom i samband nästan som hennes mens börja, och det är över ett årsen 😴

[Tuulikki]
2015-08-21 20:01
#3

Jag hade mycket hormonfinnar i den åldern, de kom i samband med att jag fick mens första gången. Gjorde allt som #1 sa och det blev bättre :) Inte helt bra, men definitivt skillnad. Att dricka mycket vatten gör under :) Och som du säger, det blev alltid bättre över sommaren.

Det jag fick/får hålla mig undan är chips och choklad och mjölk, men det är ju väldigt individuellt vad man får finnar av :)

[Forest]
2015-08-21 21:52
#4

Då blir det vattenflaska till skolan har hon en flaska så vet jag att hon dricker mer, tyvärr har hon mycket svårt för gå till toaletten i skolan då många killar tydligen jävlas med rycka och knaka på "f*n e du klar snart" både killar o tjejer går på samma toaletter tyvärr. jaja det blir till dricka mer vatten, sommaren tänkte på om det är så att solen torkar till huden lite för är det något hon äter sommartid är det glass,läsk och en massa godis 🤪 Då borde finnarna frodas mer än tvärtom.   Hon följer det 1 säger kanske vatten det är allt jag kan komma på kan vara för lite skoltid.

Edithemina
2015-08-29 18:07
#5
Candela
2015-08-30 18:46
#6

Jag har haft problem med akne sen jag var 12 år, är nu 30. Jag får alltid finnar i samband med mens och ägglossning, vilket har varit frustrerande.

Men för några veckor sen började jag äta vitamin B5 (köpte från Vekk), och det har hjälpt jättemycket! Jag är inte slät som en baby-rumpa utan får fortfarande småknottror, men det är en stor skillnad mot förut.

Annons:
[Forest]
2015-08-30 21:15
#7

6 tack, den är värt att prova helt klart. Även jag kan få lite vid ägglossningen och mensen så hjälper det inte dottern så tror jag säkert jag har nytta av vitaminerna 👍

Rumblebee
2015-08-30 22:19
#8

Nu har jag inte akne, utan rosacea. Men något som förbättrar min hud är svavel (MSM - Methylsulfonylmethan), Svavel är viktigt för kroppen och är bra för en hel del, allt från hud till att hjälpa mot candida besvär. Det finns både som piller och som pulver och kan köpas i hälsokost butiker (i alla fall hör i Nederländerna där jag bor). Själv använder jag pulver som jag blandar i en vattenflaska och som jag dricker ur under dagen. Det har en väldigt annorlunda smak men det är något som man vänjer sig vid. Det finns svavel i det vi äter men det förstörs lätt när vi lagar mat.

[Forest]
2015-08-31 08:06
#9

8 tackar :) rosacea har hon inte men ska läsa på om detta svavel som du rek eftersom det är bra till mycket :D Tänkte börja med en ny sak och kör det några veckor (1 månad)  för att se om vi märker skillnad förutom vitamin som 7 tipsar om har dottern börjat dricka mer vatten 😃

Denna kommentar har tagits bort.
[Forest]
2015-09-01 19:35
#11

10. Hon ska med mig den 26/9 för ansiktes behandling, känner och fick bra pris på dottern :) Om sminket kan jag säga att här har hon inget billigt kravs utan hon köper bra märken. Hennes smink är betydligt finare än mina få saker :)

[esselin]
2015-09-06 18:32
#12

Är själv i den åldern, och även om jag inte har problem med akne själv har jag en kompis som har. Hon brukar använda en kräm som heter Basiron (tror det var så det hette) mot akne och en fuktkräm för fet hy/akne (minns inte vad den hette), och det hjälper bra enligt henne. Basiron tror jag fanns att köpa på apoteket och det finns ju en hel uppsjö av fuktkrämer som ska motverka :)

[Forest]
2015-09-06 19:12
#13

12 tack för tipset :)

Annons:
[Devya]
2015-09-10 05:49
#14

Jag har börjat använda tea tre oil vilket fungerar utmärkt för kommande finnar i ansiktet! Genast då jag märker att några finnar är på väg så duttar jag på tea tre oil och nästa dag är de redan mycket mindre och följande dag är de helt borta. Nu får jag aldrig mera stora och ömmande finnar, inte ens små och irriterande finnar.

Det finns en massa olika sorters tea tre oil produkter på body shop. Jag skulle rekommendera att testa på det. Basiron som tipsades om är lite knepig. Man ska endast sätta det på finnar som har kommit upp och då kan man inte förhindra de som är på väg på andra ställen. Det ska aldrig sättas på frisk hud så man ska vara försiktig med den. Lägger man för mycket så börjar huden flagna.

[Forest]
2015-09-10 09:30
#15

14 tack kanon bra tips, då jag kan få finne/finnar vid mens själv ibland 👍

Upp till toppen
Annons: