Annons:
Etikettkläder
Läst 3466 ggr
Skorpion76
2015-05-06 15:18

Klädkoder och klädstilar

Hur reaagerar du eller vad gör du ser en person på ditt jobb eller på din skola som inte går ordentligt klädd? Med icke ordentligt klädd menar jag

  • urringade tröjor eller blusar  
  • jeans som hänger på halva rumpan
  • Joggingbyxor  istället för jeans

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
IdaT
2015-05-06 15:22
#1

Jag svarade "Vet inte", men tycker inte att något av svarsalternativen stämmer egentligen.
Tycker inte att det är min ensak att döma kollegors eller klasskompisars klädstil. Är det ett jobb där klädstilen inte passar sig så är det upp till ledningen att komma med riktlinjer eller kanske uniform.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

MaxFlickan
2015-05-06 15:25
#2

Uhm… Reagerar inget speciellt. Tittar på personen, konstaterar att vi inte har samma klädstil och går vidare, alternativt pratar med personen om vi har nåt som vi ska göra ihop.

Säga ifrån? Hur menar du då?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Gladasvampen
2015-05-06 20:58
#3

Jag ser människor klädda på detta vis hela tiden i skolan, inget jag ens lägger märke till :)

Skorpion76
2015-05-07 06:24
#4

#2 Tala om att det inte är ok att klä sig så eftersom det ger signaler som inte är så roliga, men samtidigt fattar jag att det är svårt.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

MaxFlickan
2015-05-07 16:49
#5

#4 Signaler som inte är så roliga? Har aldrig tänkt att människor som är klädda som du beskriver sänder ut några "oroliga" signaler, annat än att de är ungdomar som kanske inte hittat sin egna klädsmak ännu.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Scorpio97
2015-05-07 18:55
#6

Jag kan tycka att sån klädstil kanske inte är lämpliga i arbetslivet, i alla fall inte i vissa yrken. Exempelvis om jag kom in på en begravningsbyrå och får möta en kvinna i mjukisbyxor och jätteurringat linne, så skulle jag uppleva det som lite oseriöst och respektlöst. Vet dock inte hur jag skulle reagera.
Men jag skulle inte ens tänka på det om jag gick in i en mat- eller klädbutik och någon som jobbade där var klädd så, för det är inte en känslig situation på samma vis. 

I skolan eller i andra situationer skulle jag förmodligen inte reagera på det. Om någon har väldigt avvikande klädstil (väldigt färgglatt exempelvis) så reagerar jag på det och tänker "hm, det där skulle jag inte ta på mig" eller "det där var coolt", sen skulle det förmodligen vara ute ur mina tankar. Jag har liksom ingen rätt att lägga mig i hur andra personer klär sig eller ser ut. 
I skolan har jag själv ganska lediga kläder, för jag skulle aldrig orka klä upp mig varje dag bara för att gå till skolan. Tajts och t-shirt (ibland urringad), och mjukisbyxor samt stor huvtröja om det är kallt.


//Jessie

Annons:
leemland
2015-05-07 19:11
#7

Ärligt talat så anser jag personligen att denna "frågan" är väldigt stötande och rent ut sagt oförskämd. 

Men jag håller med #6 att man förväntar ju sig vissa saker i olika situationer. (så som begravningsbyrån) 

Men det är ju verkligen inte upp till "dig" att påpeka vad en person har på sig.

Skulle jag gå i mjukisbyxor och ett rätt så urringat linne så ska ju folk strunta i det, jag gnäller ju inte precis på vad dom har på sig. Jag gick ofta i de sakerna i skolan, hade på mig precis vad jag ville och det har jag fortfarande!. Och ärligt föredrar jag mjukisbyxor framför jeans. Visst hade jag jobbat eller så så hade jag ju anpassat mig efter jobbet(det gör väl alla?) . Men om någon gnällt om jag hade haft något dom inte gillar när jag gick i skolan så hade jag nog bett dom fara någon stans. 

Mina jeans har också hängt halvvägs nere, men de är mest för att dom varit för stora och jag hatar skärp, haha. Men som sagt det är ju inte "upp till dig" att klaga och säga till en annan person att dom är fel klädda för att du inte gillar det.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

annia1
2015-05-07 20:45
#8

Klickade i vet inte då mitt alternativ inte finns med. Nämligen gör inget alls.

För det är upp till var och en hur den går klädd. Det är länge sen klädkoder försvann, utan alla går i de kläder dom vill ha. Och jag ser inget fel i nåt av alternativen som finns i TS.

Enda stället där många fortfarande håller någorlunda på klädkoder är sånt som rör kyrkan, begravningar, bröllop och dop där brukar de flesta klä sig enligt de klädkoder som finns, men även där håller det att luckras upp. Sen kan jag hålla med 6 när det gäller tex begravningsbyrå där förväntar jag mig att de är propert (eller vad jag ska kalla det) klädda. 

Sen är det ju upp till tex företag om dom vill ha en viss klädstil på sina anställda, men det är ju då nåt som arbetsgivaren säger till om.

.

Skorpion76
2015-05-08 06:21
#9

Två gånger har jag blivit inkallad på kontoret när jag har haft ett för urringat linne och det är anledningen till att jag reagerar. Sean är det så att den här tjejen som går i mjukbyxor blottar halva rumpan och det ser fult ut eftersom hon dessutom är lite rund.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

leemland
2015-05-08 12:46
#10

#9 Som de är skrivet flera gånger så är det ju olika från ställe till ställe. Och det verkar som om de har lite striktare regler på det stället du är på, men då är det bara
att acceptera det! 
Om du är missnöjd med att du inte får ha på dig vad du vill får du ju ta upp det med din chef/rektor.  Och tycker du det ser illa ut hur denne tjejen går klädd får du också säga till chefen/rektorn i så fall. MEN det är inte upp till dig om vad andra ska ha på sig. 

Din sista mening är väldigt oförskämd ! Och lite elak faktiskt. Du får tänka en extra gång innan du skriver.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

mikkan01
2015-05-08 13:00
#11

Det beror på yrket skulle jag vilja säga, hade någon kommit till mitt jobb med mjukisbyxor eller väldigt urringat så hade jag inte brytt mig något speciellt då vi inte håller på med kundbemötande eller så.
Sysslar man däremot med sånt, t.ex. jobbar i en klädbutik och biträdet kommer och frågar mig om jag vill ha hjälp med något fast den själv är klädd i ett par gråa mjukisbyxor och en svart huvtröja så hade jag snällt tackat nej och säkert tänkt "vad sjutton har den på sig?". Nu har jag dock inte reagerat så speciellt många gånger då de flesta verkar yrkesanpassa sina kläder. 🙂

När jag gick i skolan kunde jag inte brytt mig mindre om vad andra klädde sig i, heller inte vad andra har på sig på sin fritid.

~mikkan

Skorpion76
2015-05-08 14:56
#12

#10 Oförskämd kanske, men sann. Jag ljuger inte när jag säger att hon flera gånger har blivit tillsagd om att dra upp byxorna eftersom rumpan syns. Jag skulle inte lägga mig i om det inte vore för det att jag själv hade blivit varnad.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Outlawly]
2015-05-08 15:27
#13

Jag kan tänka ibland "Som den ser ut"- dåligt

Men jag säger inte till någon, de får se ut som de vill. Men hade sagt till om någon skulle gå och visa tuttarna på jobbet i tunn blus, för det är inte bra :P

Annons:
leemland
2015-05-08 15:28
#14

#12 Men vad ger dig rätten att vara oförskämd för det? Det visar ju bara att hon inte bryr sig. Du kan ju inte göra något åt det ändå och det är inte heller upp till dig.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

annia1
2015-05-09 03:04
#15

Skorpion76 att tjejen inte följer det som chefen säger är chefens problem. Det är inget du har att göra med. 

Du får välj göra samma sak, strunta i vad chefen säger så är problemet löst.

.

Skorpion76
2015-05-09 06:21
#16

#15 Det går inte! Då blir jag tillsagd igen och klädkoder finns till för allas trevnad.  Om alla struntade i dem skulle det se hemskt ut.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

annia1
2015-05-09 14:42
#17

Ja då får du strunta i det. För det är chefens sak att säga till och det är hans problem om nån struntar i det.

.

Skorpion76
2015-05-09 16:17
#18

#17 Hennes. Vi har en kvinnlig chef. Hon vet ännu så länge ingenting, men eftersom vissa personer inte verkar bry sig är det inte undra på art det uppstår diskussioner.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

annia1
2015-05-09 18:24
#19

Skorpion nu blir jag förvirrad. När du skrev att tjejen blivit tillsagd flera gånger så utgick jag ifrån att det var chefen som sagt till henne.  Och att tjejen struntat i vad chefen sagt.

Men det du skriver i 18 så verkar det mer vara nån av er som är hennes arbetskamrater som sagt till henne (eftersom chefen inget vet). Om det är nån av er som sagt till henne så behöver tjejen inte bry sig överhuvudtaget för ni har inte med att göra hur hon går klädd. Det är upp till chefen att säga till om den anser att det man har inte passar.

.

Skorpion76
2015-05-09 19:15
#20

#19 N`NU har du misstolkat mig. Jag har blivit tillsagd två gånger av gruppledarna i två olika grupper. och det är därför jag ser rött när ingen verkar säga till tjejen som har blivit diskussionsämnet nummer 1 på mitt jobb.  e som har sagt till henne har istället varit andra arbetskamrater och sedan har hon blivit den som flera av oss pratar om. Det har vi blivit ombedda att sluta med bara för att hon blir sårad.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
annia1
2015-05-09 19:43
#21

Att du har blivit tillsagd spelar ingen roll.

Ni som arbetskamrater (oavsett om det är du eller nån annan arbetskamrat) har inget med tjejens kläder att göra. Så ni har ingen rätt att be henne ändra på sina kläder. 

Så ni som arbetskamrater (oavsett om det är du eller nån annan) gör fel när ni säger till henne. Och ni gör fel när ni diskuterar henne.  För mig verkar det nästan som det kan gränsa till mobbning.

Det är upp till chefen eller gruppledare att säga till henne om de anser att det är nåt fel med hennes kläder.

.

myismyname
2015-05-09 20:00
#22

#20 Du har alltså blivit tillsagd två gånger, och hon ingen gång. Jag tolkar det som att gruppledarna inte anser att hennes kläder bryter mot reglerna, men att dina däremot har gjort det åtminstone vid två tillfällen. Eller?

Självklart blir ni ombedda att sluta snacka skit om en arbetskamrat och hennes kläder. Självklart sårar det henne att ni gör det, och man ska inte behöva må dåligt på jobbet. Du skriver att"Det har vi blivit ombedda att sluta med bara för att hon blir sårad". Vadå "bara"? Det om något är väl en vettig anledning att ge er en tillsägning.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

leemland
2015-05-09 20:45
#23

#20 Om ni nu är flera som "stör er" och tycker att chefen är orättvis så får ni faktiskt gå till chefen och prata med denne! Och så är det ju upp till chefen att bestämma vad som ska göras. Anser denne att reglerna inte bryts så kan ni inte göra något åt det- så är det bara. 

För det är som dom andra säger ni har ingen rätt att mobba någon annan. För det är precis det ni gör.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

annia1
2015-05-09 21:58
#24

Kom på en sak. Eftersom ni blivit ombedda att sluta prata om henne så borde ansvariga vara fullt medvetna om tjejens kläder och då borde ansvariga anse att de är ok.

.

citytjejen
2015-05-09 22:14
#25

Svarade vet inte. Jag störs inte inte av urringningar, joggingbyxor eller jeans som hänger. Jag har ofta någon form av urringning och ser inte det som olämpligt alls.

/Christina

[Tilde]
2015-05-09 23:17
#26

Beror helt på… Tycker folk får klä sig lite som de vill i skolan, inget konstigt med lite urringat eller joggingbyxor liksom. :) Däremot ska man ju följa klädkoder om sånt finns.

ebbamedruby
2015-05-10 16:45
#27

Svarade "vet inte", men egentligen passade inget svarsalternativ mig. Jag ser absolut inget fel med urringningar eller joggingbyxor eller "häng", jag tycker folk ska få klä sig hur de vill :)

Annons:
Fridaaaa
2015-05-10 17:18
#28

I skola bryr jag mig inte, deras val.
Finns det däremot hur man ska klä sig på jobbet hade jag nog tagit upp det med chefen om jag anser att klädseln är olämpligt för det yrket

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2015-05-10 17:32
#29

#9 "Sean är det så att den här tjejen som går i mjukbyxor blottar halva rumpan och det ser fult ut eftersom hon dessutom är lite rund. "

Varför ska vi runda dölja oss med tält? Jag är rund och vägrar exempelvis att svettas sommartid för att vissa tycker att min kropp ska döljas, så jag har korta kjolar och linnen på mig, jag badar dessutom i baddräkt och inte burkini. 

Runda kroppar är lika vackert som alla andra. Det enda som kan vara fult på en person är deras själ.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2015-05-10 17:56
#30

#9 Inget fel med att vara rund!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jela96
2015-05-24 17:54
#31

Jag svarade vet inte då jag inte bryr mig, de andra alternativen anser jag vara rätt elaka, varför ska jag bry mig om hur folk klär sig?

Sen din kommentar i 9# var så otroligt onödig, det ser fult ur för att hon är rund
Okej så om de var en smal människa skulle de va fint? Hur ska runda människor klä sig då enligt dig varför ska de särklassas och pekas ut tycker du?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Carrosh
2015-05-24 21:46
#32

Svarade "Jag säger ifrån", om det är på jobbet, då man i mitt jobb inte kan gå klädd i något som visar för mycket hud. Det är otroligt viktigt, då jag jobbar som personlig assistent på ett ställe där urringat/hudvisning är totalt olämpligt.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Pt1100
2015-08-09 09:40
#33

Jag tycker att alla får klä sig i vad de vill, iaf i skolan men sedan att gå med mjukisbyxor och en hoodie kanske ör lite riskabelt på ett jobb :)

Fridaaaa
2015-08-09 09:48
#34

#33 Riskabelt? Beror väl helt och hållet på vilket jobb man har bland annat?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Skorpion76
2015-08-09 10:43
#35

#33 Det beror lite på vilket jobb man har, men riskabelt är det nog inte. Däremot ser det inte särskilt välklätt ut.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Fridaaaa
2015-08-09 10:45
#36

Fast alla jobb måste man inte se välklädd ut och alla jobb är det inte så lämpligt med "välklätt"

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ravynsfair
2015-08-09 11:00
#37

Men vilken hemsk diskussion det blev!
(och ja, jag tycker också det är lågt att nedvärdera de "runda".)

Jag valde vet inte, för jag vet inte hur jag skulle reagera. 
Bryr mig inte om andras klädval.

Har sagt till en och annan gång då jag ibland jobbar i ladugård, där är det INTE särskilt smart att komma i känsliga kläder och tunna skor t.ex. 
Där kan man dock med gott samvete lalla runt i mjukisar och en hoodie om man nu känner för det, sålänge man har ett par rejäla skor/stövlar.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Skorpion76
2015-08-09 12:33
#38

#37 Ja, de kläderna är mjuka och bekväma att jobba i när man är i ladugård eller i stallet, men som du också skriver är det viktigt med ett par rejäla skor, kängor eller stövlar som helst ska ha stålhettor framme vid tårna. Hästarnas hovar och kornas klövar är hårda och om de trampar på en  gör de verkligen riktigt ont!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Ravynsfair
2015-08-09 12:37
#39

Jag har häst också och går förvisso barfota mestadels i hagen samt  i och runt stallet nu i sommartid *haha* 
Men just i ladugården, där skulle jag inte vilja det eftersom golvet inte riktigt är så rent som i ett stall. 
Barfota i kohagen kan jag också gå, nemas problemas sålänge man ser upp med koblajjorna. 
 
Lever inte alltid som jag lär men jag känner mina djur och vet var jag har dem. 
(innan någon kommer och hoppar på mig, ja, man är aldrig 100% säker)
Okända släpper jag inte in barfota.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Honestyisdead
2015-08-09 20:12
#40

Inget alternativ passade. Bryr mig inte för fem öre om andras kläder. Är mest glad att folk inte går nakna.

Sedan får ni sluta med att prata om den här tjejen. Det är ju mobbing.

emeliiiiieee
2015-08-10 18:18
#41

Jag känner rent spontant att jag inte skulle kunna bry mig mindre om vad andra folk går klädda i. 

Har man klädregler på jobbet så ska man se till att dom följs men det är väl det. 

Skulle jag se nån på skolan i en riktigt urringad tröja/häng/mjukisbyxor så skull jag inte alls bry mig.

Annons:
[Udoon]
2015-08-12 19:49
#42

Valde vet inte då dom andra alternativen var elaka. Så länge man inte har ett jobb där viss klädsel krävs (som #6 och #7 nämnde, begravningsbyrå eller liknande) så har ingen rätt att lägga sig i. Sen verkar du vara en väldigt oförskämd och fetmafobisk person som häver ur dig sånt som du gör, tycker du borde tänka över hur du bär dig åt. "Fult för att hon är rund", verkligen trevligt av dig. Antar att du är modell då eller? Fast även om du vore det så har du ingen rätt att klaga på vad andra har på sig ändå.

Skorpion76
2015-08-13 06:54
#43

#42 Nej, jag är inte modell och inte tänker jag bli det heller. De ska för sjutton vara trådsmala och det skulle vara intressant att höra sig för hur många agenturer som har hört talas om ätstörningssjukdomar som anorexia, bulimia och B E D.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

vallhund
2015-08-13 13:17
#44

#43 Dom flesta, det är en yrkessjukdom, eller ett yrke där man ligger i riskzonen.

Min förra arbetsplats låg granne med en anorexiavdelning, de fick sluta e sina dagliga promenader eftersom agenter från de stora modellagenturerna låg o lurpassade på dem o försökte värva tjejerna som modeller. Det blev ett jävla liv när pressen fick reda på det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Skorpion76
2015-08-14 07:03
#45

#44 Hm, det där har jag hört förut och det låter inte klokt! Men för att återgå till tråden tycker jag att det är lika fel om tjejer har på sig korta snäva klänningar.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Haku
2015-08-14 07:12
#46

#45 Vad menar du med att det är fel att ha på sig korta snäva klänningar?

leemland
2015-08-14 10:14
#47

#45 Det är ju lika dumt som att säga " Jag tycker det är dumt att tjejer har på sig kläder med färgerna blå eller grön". Eller " Jag tycker det är dumt att tjejer har på sig byxor".

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Haku
2015-08-14 10:17
#48

#45 Seriöst du får sluta nu…

Annons:
Fridaaaa
2015-08-14 10:17
#49

#45 Snäva kläder passar säkert till vissa jobb, och beroende på hur snäva mm

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Haku
2015-08-14 10:19
#50

#49 Det passar till flertal jobb, många har "snäva, korta klänningar" speciellt på sommaren när det många dagar varit 30+

Fridaaaa
2015-08-14 10:43
#51

#50 Man kanske räknar "snäva" också olika dvs vad man anser är snävt eller inte :) vet att jag kan ha kläder som mamma tycker sitter snävt men som inte jag tycker gör det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2015-08-14 11:34
#52

#51 Men spelar det någon roll om folk går i "korvskinn"?

Fridaaaa
2015-08-14 12:21
#53

#52 Vet inte vad det har med det jag skrivit att göra?
Om du syftar på det jag skrev i #49 så menar jag att det inte passar/lämpligt till vissa jobbslag. När jag jobbade på gruppboende tex fick vi inte ha sånt och inte så lämpligt heller

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Skorpion76
2015-08-14 14:03
#54

#46 Det är inte alla som passar i det och att ha för korta kjolar innebär också en förhöjd risk för att råka illa ut som tjej. Det här med kort-kort läste jag om i ett gammalt nummer av Mitt Livs Novell d'r en ung tjej undrade om inte unga tjejer ska få ha kortkort. De har väl rätt att klä sig som de vill. Det är ingen annan som ska lägga sig i det. Det 'r alldeles riktigt samtidigt som olika kläder signalerar olika saker vid olika tillfällen och en felaktig klädstil på en speciell plats kan göra att man uppfattas som korkad trots att det inte alls har med saken att göra.  Det har varit hela idén med den här tråden.
I en annan tråd berättar jag att min mamma inte tillåter mig att ha kjol på grund av en svajig gångstil och om jag trotsar det och ändå väljer att ha kjol på mig signalerar jag på ett mycket tydligare sätt att jag inte verkar kunna ordentligt.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Fridaaaa
2015-08-14 14:07
#55

#54 Fast vad man anser passar en person eller inte är ju extremt individuellt.
Fast tänker alla så "risk att råka illa ut" kommer problemet kvarstå. Man ska kunna ha på sig det man vill utan att behöva känna så.
Förstår inte vad du menar med sista där "och ändå väljer att ha kjol på mig signalerar jag på ett mycket tydligare sätt att jag inte verkar kunna ordentligt.  "

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Skorpion76
2015-08-14 14:11
#56

#5 Det är så mamma har sagt till mig. Det är hennes förklaring på varför jag inte ska bära kjol!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Udoon]
2015-08-14 14:42
#57

Att man råkar illa ut som tjej har inget med att göra med vad man har på sig, trevlig attityd du verkar ha där, jättefräsh verkligen👍

Maria
2015-08-14 14:48
#58

#56 Vad är det du inte verkar kunna ordentligt enligt din mamma?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2015-08-14 14:53
#59

#58 Hon menar att jag inte verkar kunna gå ordentligt och jag skämtar inte när jag skriver att hon har försökt att påminna mig om min svajiga gångstil som blir värre om jag tänker på något roligt.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2015-08-14 15:03
#60

#59 OK, då fattar jag.

Men gör det någonting om du svajar?

Jag vinglar numera omkring som en berusad men använder en krycka så min gång blir lite stadigare. Kanske något för dig så du kan ha kjol 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2015-08-14 16:29
#61

#60 Enligt mamma gör det ju det eftersom jag blir uttittad i en negativ bemärkelse, men hennes  och hennes pappas största nöje verkar vara att studera hur andra människor beter sig och klär sig samt diskutera det med varandra och om de ser något ska de titta på varandra och säga:
- Titt på den där!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2015-08-14 16:32
#62

#61 Men hur kan din mamma veta att du blir uttittad negativt?

Ta på dig en snäv kjol så svajar inte tyget😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Skorpion76
2015-08-14 16:34
#63

#62 Det vet jag inte, men det är inte värt att diskutera det heller trots att frågan verkligen skulle behöva ställas!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

catcult
2015-08-14 19:20
#64

Jag hade en superkort och jättetight kort svart kjol "hela tiden" när jag var tonåring, ofta smakfullt parat med en transparent urringad topp eller tight linne. Inte fan signalerade jag att det var okej att göra vad man ville med mig eller att jag var dum i huvudet för det, tvärtom! Jag hade kroppen till det och var snygg, klart jag ville visa det. 😃

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Skorpion76
2015-08-14 19:46
#65

#64 Om man har rätt sorts kropp går det alldeles utmärkt, men alla är tyvärr inte utrustade med det.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Fridaaaa
2015-08-14 19:56
#66

#65 Men vem "bstämmer" vad som är rätt kropp och fel kropp? Nja går egentligen inte.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2015-08-14 20:01
#67

#61 Dina föräldrar behöver en hobby.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Skorpion76
2015-08-14 20:14
#68

#67 Ja, det behöver de definitivt. De behöver ett liv! Sorgligt med vuxna människor som helt och hållet tycks saknar ett liv!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

vallhund
2015-08-14 20:24
#69

Snälla vän, vi är många som stöttat dig i dina försök till frigörelse från dina föräldrar, du har kommit en lång bit på väg.

Ofta startar du trådar där du utgår från din världsbild, en världsbild som inte är din  visar det sig, utan dina föräldrars. Du skiftar som ett löv i vinden.

Inget av det du upplever/tror på är fel, du har bara fastnat i dina föräldrars världsbild o deras fördomar.

Du är en egen person, stå upp för det!

Du är modig  o stark, ta reda på vad du själv tycker o tänker o strunta i att starta nya trådar i parti o minut i ämnen som du inte behärskar!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Haku
2015-08-14 22:55
#70

Man ska inte våldta bara för att någon klär sig i "korta,snäva kläder"

man ska inte vara rädd för hur man klär sig

det är faktiskt inte ens klädval som  gör att man blir våldtagen, många våldtagna kan ha vart klädda i vad du räknar som "bra" kläder. #54

Skorpion76
2015-08-15 06:53
#71

#69 Om man har riktiga kontrollfreak till föräldrar innebär det att man på sätt och vis måste leva dubbelliv och dölja vilka intressen man har om det skulle visa sig att man hart intressen som de inte gillar och absolut inte tillåter att man ägnar sig åt. Det finns beslut som jag har fattat själv och ett av dem är att använda blöjor. Det gör jag inte för att jag behöver dem ur läckagesympunkt, utan för att jag tycker att det är skönt och för att jag onanerar med dem. Det vet mamma om. hon fick reda på det genom att hon upptäckte att jag hade slängt använda blöjor i soppåsen. På grund av detta varnar hon sig ständigt för att använda dem, men det tänker jag inte sluta med.  
Jag har inget emot att människor använder blöjor om de känner att de vill det, men det som kan reta mig är att många av dem som använder det vill verkligen att det ska synas. De lägger ut filmer på sig själva i blöja och det är filmer som tas bort efter en tid eftersom det anses vara stötande. Det viktigaste är inte att blöjan syns, utan snarare känslan av att bära den. 
En del tröjor med i min mammas ögon löjliga tryck eller fotbollströjor får jag inte ha på mig annat än hemma eftersom jag riskerar att bli uttittad i en negativ bemärkelse.,


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2015-08-15 08:33
#72

#71 Nu är du där igen. Du lämnar ut information som är ganska privat och på nätet kanske man ska vara lite mer försiktig. Jag förstår att din bror inte vill att du ska blogga.

Oavsett så ger du dubbla signaler när du retar dig på andra som vill ha blöjor för att synas bara för du inte vill det. 

Du ska få göra som du vill men  har synpunkter på hur andra gör och klär sig. Det är inte OK.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2015-08-15 08:46
#73

#72 Jag önskade att fler människor kunde förstå det, men det som egentligen satte igång det här var en psykiskt utvecklingsstörd tjej som hade åsikter om en annan tjejs klädstil. På grund av det här Q hamnat inför samtal flera gånger och personalen har bett henne att hon ska sluta med det, men hpn bara fortsätter.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2015-08-15 08:49
#74

#73 Men du fortsätter ju också och har synpunkter på hur andra gör och klär sig. Det kan ju inte vara den tjejens fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

leemland
2015-08-15 09:35
#75

#73 Nu får du ge dig.! 

Du säger i princip att du får "hacka" och gnälla på andra men ingen får säga något om dig utan då är det synd om dig och dina föräldrar är kontrollerande. Sätt dig ner och prata med dina föräldrar om hur du känner och tycker. Du är vuxen och får tycka vad du vill även om dina föräldrar inte tycker samma sak! (även om du har en cp-skada) 

Alla får tycka vad dom vill! 

Och bara för tjejer har tajta eller korta kläder så säger dom inte : Kom och våldta mig. Vill man ha tajtare kläder, vilken kroppsbyggnad man än har, så ska man få ha de!. Det ska andra ta och strunta i .

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Skorpion76
2015-08-15 10:37
#76

#75 Ja egentligen är det ingenting som andra ska lägga sig i, men vad ska jag göra när jag från mina föräldrars håll blir pumpad med att man minsann inte kan se ut hur som helst. Anledningen till att det här är så svårt är för att det är så dubbelt. Å ena sodan har ingen rätt att lägga sig i vilka kläder jag väljer att bära eller vilka intressen jag har, men samtidigt finns det vissa saker som man bör tänka på. De som hackar på andra för vare sig klädstilar eller andra intressen borde egentligen tänka sig för hur de skulle känna om någon kommenterade deras intressen, men tyvärr finns det alltid idioter som verkligen älskar att hacka på andra för diverse:

  1. klädsmak
  2. intressen
  3. sätt att sminka sig 
  4. musiksmak
  5. sättet att röra sig 
  6. idoltycke
  7. kille- eller tjejtycke

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Haku
2015-08-15 11:03
#77

#76 Du själv hackar på andra för hur dem klär sig och vad dem har för intressen och det har du gjort vid flertal gånger. Du är påverkad av dina föräldrar ja, men du måste gå din egen väg men jag tycker också du ska lyssna på dina föräldrar kanske inte i allt men vi här på internet/forumet kan ju inte veta hur dina föräldrar är på riktigt om dem funkar typ som dina vårdpersonaler borde du lyssna på dem men dem ska inte kontrollera dig helt.

[Udoon]
2015-08-15 11:09
#78

#73 Men då är det väl bara att du slutar, förstår inte problemet? Och eh, typ grattis med blöjorna antar jag? Inte för att typ någon här ville bli tvingad att höra om vad du gör sexuellt🤔

Tycker det stämer det du säger i #76, att "De som hackar på andra för vare sig klädstilar eller andra intressen borde egentligen tänka sig för", men nu är det ju du som gör så, så då tycker du alltså själv att du ska tänka dig för, och det är ju bra. Är bara att göra det nu också, så det inte blir att andra ska göra som du säger men inte som du gör🙂

Honestyisdead
2015-08-15 12:37
#79

#76 Sluta nu. Du skriver tydligen bara för att skriva. Du kör med en hemsk dubbelmoral. Så länge DU DÖMER OCH HACKAR PÅ ANDRA HAR DU INGET ATT GNÄLLA PÅ. 

Jag undrar varför ingen har koll på vad du gör på nätet om de nu är så kontrollerande som du påstår. Tvivlar kraftigt på att de anser att dina onaneringssätt är något du bör dela med dig av. Och ärligt talat inget jag vill läsa om i en tråd om kläder. 

Jag tror dina föräldrar vill dig väl.

Haku
2015-08-15 12:43
#80

#79 Jo jag håller med vore föräldrarna så kontrollerande hade dem nog haft kontroll över nätet där Ts verkar dela med sig av precis allting,men som du säger att dela med sig av hennes onaneringssätt i en tråd på "Mode och skönhet ifokus" känns inte helt som rätt forum. Jag ville också säga att jag tror hennes föräldrar vill henne väl, vill inget illa mot dig med detta TS men det är ett stort ansvar för föräldrar att ta sig på att agera som vårdpersonaler dygnet runt till sin dotter när hon är vuxen och det visar på hur mycket dem bryr sig om dig att dem tar på sig det ansvaret och då kanske det är lättare för dem att bli överkontrollerande ibland, det finns boenden för vuxna med dina svårigheter läste att du hade boendestödjare men det är verkligen lite stöd jämfört med dygnet runt boenden men dem ville ha dig hemma dygnet runt som jag uppfattat det tidigare i tråden?

Skorpion76
2015-08-15 13:00
#81

#80 Nej, de vill inte ha mig hemma dygnet runt. Jag bor i egen lägenhet, men det de kontrollerar är att de pratar över huvudet på mig. och det vill inte jag. Sedan har de koll på att jag inte klär mig i kjol eftersom det förstärker min svajande gång. Det tycker jag är väldigt möjligt eftersom alla har olika gångstilar.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Honestyisdead
2015-08-15 13:11
#82

Och åter igen ignorerar du en hel del som skrivs till dig.

Haku
2015-08-15 13:43
#83

#81 Bor du i en lägenhet? och sen har du boendestöd till det? det är ingen stödlägenhet då? Det verkar ju ändå som att dina föräldrar lägger ner mycket tid på att ta hand om dig med tanke på hur mycket dem verkar vara där det är långt ifrån alla föräldrar som skulle göra det dem skulle kunnat skita i det totalt, har dem åsikter angående hur du klär dig och liknande kanske det har och göra med att dem vill skydda dig men du har ju fortfarande ett eget val att göra varför göra så stor sak av det? klä bara på dig en kjol? eller finns det någon mer anledning bakom att dina föräldrar inte vill att du klär dig i det? du måste prata med dem om detta hur du uppfattar det de kan lätt bli missförstånd, när jag var yngre var jag jättearg på mina föräldrar för jag tyckte dem behandlade mig illa när jag nu som äldre fattat hur fel jag hade nu vet jag inte hur det är hos dig men det låter verkligen som om att dem egentligen bryr sig.

Annons:
leemland
2015-08-15 13:55
#84

#76 Men ändå lägger du dig i vad nu denne tjejen på ditt jobb har på sig. Du har väldig dubbelmoral där. Du motsäger dig själv hela tiden ju. 

Du får tänka några extra gånger innan du skriver!  De är inte bara att tycka och skriva. Jag tycker du ska läsa igenom alla inlägg igen och ta till dig och försöka förstå det som skrivs. 

Och än en gång om det med dina föräldrar: PRATA MED DOM! Visst kan dom kanske va mer beskyddande på grund av din CP-skada och alla dina övriga problem. Och detta för att personer i din situation nog har större risk att utnyttjas eller råka ut för något. 

Just det här med att skriva ut för mycket information och speciellt på nätet verkar du ha svårt för, så jag säger som #72 att det är bra att du hindras att starta en blogg. Jag tror att du hade blivit rätt så utsatt och fått en måltavla på dig då.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Tedamen
2015-08-16 07:17
#85

Anser du att det är lämpligt att helt öppet, i en tråd som handlar om klädstilar, gå ut med att du använder blöjor som du onanerar i? Du tror inte att det kan dra till sig en hel del människor som vill utnyttja dig?

Skorpion76
2015-08-16 07:26
#86

#85 Det är sorgligt att det skulle tolkas å det sättet. Det jag menade var bara att jag inte tycker att det är lämpligt att man skyltar med det i videos och annat och som en jämförelse förklarade jag hur jag gör. Jag skäms inte för att tala om att jag använder blöjor, men jag skulle aldrig lägga upp bilder eller filmer på mig själv i blöja.  Jag skulle kunna tänka mig att ta kort på det eller filma det, men inte publicera. Det är skillnaden.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Tedamen
2015-08-16 07:56
#87

#86 Men tycker du verkligen att det är lämpligt att i en tråd om klädstilar, börja diskutera dina onanivanor? Du är extremt gränslös, och det kan nog vara det dina föräldrar vet, och försöker hjälpa dig med.

Kan du inte få hjälp med det? Jag utgår från att du har en personlig assistent, kan inte denne hjälpa dig?

Skorpion76
2015-08-16 08:04
#88

#87 Det var inte alls meningen och jag skulle verkligen önska att det fanns en tråd eller diskussionsgrupp där jag kunde diskutera det, men just nu verkar det inte finnas. Det är inte alls ovanligt att diskussioner skenar iväg och handlar om helt andra saker än vad trådens huvudsyfte var från början.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2015-08-16 08:09
#89

#87 Det är väl skönt att det inte finns en sådan grupp.

Du har tagit upp  ämnet tidigare och då har också reaktionerna varit att det kanske är FÖR privat för ditt eget bästa så vi kanske kan lämna dina onanivanor nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tedamen
2015-08-16 08:20
#90

#88 Det finns säkert ställen på internet du kan diskutera dina onanivanor på. Olika forum för de som gillar blöjor till exempel. Gör du så i vanliga livet med, berättar öppet att du onanerar i blöjor?

Jag kan förstå att dina föräldrar gärna vill stoppa dig, du låter väldigt gränslös.

Annons:
Skorpion76
2015-08-16 08:35
#91

#90 Nej, det är inget jag brukar berätta för andra i verkliga livet.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Haku
2015-08-16 08:43
#92

#91 eftersom du är så öppen om vem du är så blir det väldigt lätt för familjemedlemmar eller boendestödjare att se vad du skriver här på iFokus med det menar jag att vem som helst kan läsa vad du skriver.

Tedamen
2015-08-16 08:57
#93

#91 Fast du är ju helt öppen här, berättar namn och visar bild på dig själv.  Vem som helst kan läsa det. Tänker du inte på det?

leemland
2015-08-16 10:51
#94

Är det inte dags att någon i admin stänger denna tråden nu?!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Haku
2015-08-16 10:52
#95

#94 varför?

leemland
2015-08-16 10:54
#96

#95 För den spårat ur och handlar inte om de som skrevs i #0

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Haku
2015-08-16 10:55
#97

#96 det händer ju i många trådar och dem stängs inte alltid ner bara för det, de är fortfarande en pågående diskussion spårat ut och spårat ut inte helt jag tror det är bra att ts får veta andras synpunkter :)

Annons:
Skorpion76
2015-08-16 10:59
#98

#97 Många gånger skriver jag hit just för att få veta andra medlemmars synpunkter.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Haku
2015-08-16 11:48
#99

#98 jag förstår det!

tänk bara på att du får ta det som skrivs över internet med en nypa salt, och det är bra om du tar åt dig av bra åsikter och tips men tänk också efter själv :)

Maria
2015-08-16 11:55
#100

#98 Personligen känner jag att jag absolut inte vill veta andras onanivanor. Framförallt inte i en tråd som handlar om något helt annat.

Varför folk reagerar på vad du skriver är ju faktiskt en form av omtanke om dig då du lämnar ut dig för mycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

leemland
2015-08-16 15:10
#101

#97 Jo visst har det hänt att det spårat ut, men då borde de ju egentligen tas bort i så fall. För just nu har det ju inget alls med att göra om "orginalfrågan". 

Jag tror det kvittar vad vi kommer skriva till TS av flera olika anledningar. Och hon har, som flera av oss skrivit, väldig dubbelmoral. Så risken att det spårar ur fler gånger eller helt och hållet är rätt så stor.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Skorpion76
2015-08-16 15:25
#102

#101 Just det här med kläder och klädstilar spårar nästan alltid ur eftersom det är så individuellt vad olika människor tycker. Det behöver man inte heta Skorpion76 för att upptäcka!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Haku
2015-08-16 15:39
#103

#101 upp till medarbetarna/sajtvärd om dem vill låsa tråden jag upplever inte direkt att tråden spårar ut bara för att det är mycket diskussion visst det har gått från ämnet lite men det brukar det göra.

[Túrwen]
2015-08-16 19:52
#104

Jag är storbystad och har liten överkropp så det är väldigt framhävande och därför blir mina plagg urringade, jag klär mig dessutom i lack och läder samt är piercad och tatuerad så jag passar inte alls in i normen för hur jag ser ut och bryr mig inte heller så mycket om andras utseenden. Har dock fått en chock när jag träffat på folk i burqa vilket händer väldigt sällan och känns väldigt främmande för mig och känns ovant att inte se personen man pratar med trots att den är rakt framför en. Menar inte då att man inte ska få ha burqa om man absolut vill men att visa hud eller byxor som nästan faller av känns ganska vanligt.

Annons:
[Majbot]
2015-08-18 00:00
#105

Även jag vill slänga in en kommentar att en får klä sig hur en vill och det är varken min eller någon annans ensak att lägga sig hur andra klär sig. Finns alltid någon som kommer haka upp sig på någon del av ens outfit och varför lägga energi på sådant? :)

Skorpion76
2015-08-18 16:50
#106

#104 kvinnor som har slöja har jag sett flera stycken och det stör mig inte., men burqua eller niquab är enligt ig komplett opassande eftersom man inte ser hur personen bakom niquaben eller burquan ser ut.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Túrwen]
2015-08-18 18:17
#107

#106 Menar inte att jag har något emot något av plaggen menar bara att det känns främmande..Jag jobbar inom restaurang branschen och att endast se ögonen på den jag talar med känns bara konstigt då jag gärna samtalar och är trevlig med kunderna/gästerna men man vet liksom intebhur man ska bete sig. Är såklart trevlig ändå men känner på mig att de inte vill att man samtalar med dem.

Skorpion76
2015-08-18 18:22
#108

#107 Mmm, precis!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Silverräv69]
2015-08-20 14:17
#109

Har aldrig sagt något till personer om deras klädsel..kanske påpekat för min man eller sällskapet man är med..men aldrig till personen direkt.

Har försökt att inte döma folk utefter hur de klär sig..har faktiskt blivit motbevisad några ggr. =D

Aleya
2015-08-22 00:19
#110

inget av svarsalternativen funkade så tog vet inte.

Att du orkar slösa energi för att du blivit tillsagd två gånger emot ditt sätt att klä dig med din kollega ej. Detta är nog mer grundat i avundsjuka från ditt håll när du tycker(som vanligt) att din bild av världen är rätt och den där utskällningen borde hon fått  och det är alla andras fel. Vanligt vid asperger. Och många av dina trådar handlar just då det blir konstigt enligt ditt tänk och din sanning.

Och jag förstår inte att boendestödet inte har bättre koll på detta. För som nu denna blöjfetishen har INGET med ämnet att göra, men du var tvungen ändå att dra upp det. För jag tror att det är fler människor som blir äcklade av det och upprörda än hur folk klär sig.

Låt bruden vara, och börja tänka mer på hur du är som människa.

Hur skulle det kännas om det kom upp en tråd om dig på en sida? Där dom gör narr av dig? För det är lätt att det skulle kunna ske med allt personligt du skriver!

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Haku
2015-08-22 10:36
#111

#110 Varför tar du upp "Vanligt vid asperger" när du skriver "att din bild av världen är rätt och den där utskällningen borde hon fått  och det är alla andras fel. " Jaså är det vanligt vid asperger? dessutom TS har andra diagnoser inte asperger det du skriver kan gälla flertal människor även utan Asperger även utan diagnos överhuvudtaget dessutom skulle jag inte kalla det du skriver för ett vanligt beteende hos folk med Asperger… 
Dessutom Boendestödet har inget med vad hon gör privat på nätet att göra, jag gissar att TS har hjälp från LSS då ska individen som får hjälp ha rätt att göra egna val alltså dem får inte kontrollera vad hon gör över internet dygnet runt om TS vill ha hjälp med sina nätvanor måste hon då fråga dem om hjälp själv.

Annons:
Aleya
2015-08-22 10:47
#112

#111 Vederbörande har sagt i flera trådar att hon har AS, så därför så säger jag det eftersom ts SJÄLV skrivit det.
Och ts tänk känner jag är typiskt för as, inte alla med as såklart, men ändå typisk nivå, för det är inte första gången jag ser ts skriva på detta viset. Kan dock säkert ha med något annat av diagnoserna hon har.

Jag kan förstå om boendestödet inte kan inkräkta på allt, men det är inte så klokt hur ts skriver alla gånger, för sitt egna bästa. Jag kan bara hoppas att en dag får hon hjälp med det isf.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Haku
2015-08-22 10:54
#113

#112 autistiska drag skriver hon att hon har via sin sida det är inte lika med asperger det finns olika varianter av autism, jag har inte sett henne skriva asperger någonstans.

Oj hur många känner du med As? du då vet ett "typiskt" beteende för dem med asperger? dem flesta med asperger kan hålla inom sig själv och vet vilka gränser som finns vid grövre autistiska svårigheter kanske man beter sig mer gränslöst och åter igen sluta få det och låta som det måste ha med diagnoserna att göra, det du beskrev innan i inlägget innan är väldigt vanligt även för folk utan diagnoser. Ja som sagt hon kanske behöver hjälp med det, men då måste hon be om det själv.

VildaVittra
2015-08-22 17:32
#114

#112 Var försiktig med att sprida felaktiga och negativa rykten om en diagnos på nätet. Jag känner samt har mött hundratals med Asperger (och ska utredas för det själv) och INGEN av dessa beter sig på samma sätt som TS, för det finns ett lika stort spann där som i övriga befolkningen. 

Har man en diagnos så är man inte diagnosen, utan man är en individ.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Haku
2015-08-22 17:41
#115

#114 Tack! så skönt att läsa. Det är precis det jag ville framföra, precis som du känner jag otroligt många med asperger några ur min släkt till mig har diagnosen och sen har jag faktiskt själv utretts för asperger! tyvärr är det så att många tror att bara för att man har en diagnos så är man ett levande exempel av diagnoskriterierna vilket är långt ifrån sanningen dem flesta märks det inte ens på och Ts är väldigt gränslös av sig vilket inte alls är vanligt bland folk med asperger enligt min uppfattning. Dessutom har jag inte hittat någon tråd där det står att skorpion76 har Asperger, däremot säger hon att hon har atypisk autism i denna tråden: http://bokstavsfolk.ifokus.se/discussions/54d610e98e0e74031b00116d-a-typisk-autism (kolla kommentarsfältet)

i inlägg #112 skriver du: "Och ts tänk känner jag är typiskt för as, inte alla med as såklart, men ändå typisk nivå"

Intressant att du tycker det finns en slags nivå hos dem som skriver med asperger? du ska veta hur många på detta forumet som faktiskt har asperger och ingen av dem beter sig som skorpion76 har gjort innan, och dessutom har skorpion76 inte ens asperger. Snälla läs på mer om asperger innan du precis som #114 säger sprider dåliga rykten och försämrar det för folk med diagnoser ännu mer det är långt ifrån vad dem förtjänar.

pernillaoscarsson
2015-08-24 12:20
#116

Alla får väl klä sig som de vill. Självklart kan jag höja på ögonbrynen ibland till vissa klädstilar. Men det är inte min ensak och jag har absolut inte rätten att säga till personen att den kläder sig fel enligt mitt tycke!

Jag har flera gånger fått höra från personer att jag klär mig "fel". T.ex. har jag aldrig klänning utan kan komma i jeans på fester. Detta kan sticka i ögonen på vissa människor då de anser att tjejer ska ha klänning av någon idiotisk anledning. Hur kul är det? Att få det slängt i ansiktet att man klär sig fel när man känner sig bekväm i det man har på sig?

Fattar inte varför människor ska hänga upp sig så mycket på vad andra klär sig i. Eller varför människor ens ska bry sig om vad andra människor har för sig. Låt människor leva sina egna liv och lev ditt egna liv själv.

Carrosh
2015-08-24 23:55
#117

#116 Det där var jag med om väldigt mycket hemma i Stockholm. Speciellt när man skulle ut på krogen och man inte skulle till någon söderkrog. Då funkade inte direkt jeans, tyvärr. Här i Karlstad känner jag mig istället överklädd om jag har jeans och en skjorta/blus, för det som är vardagskläder i Sthlm räknas som finkläder här.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

pernillaoscarsson
2015-08-25 00:17
#118

#117 Trist när folk inte kan acceptera hur andra ser ut och klär sig. Tänk så många människor, speciellt barn och ungdomar som mår skit på grund av detta. I skolan har ju folk en tendens att ALLTID påpeka hur man klär sig. T.ex. skulle jag vara tvungen att slänga min nya tröja mamma köpt till mig dagen innan då en person mitt gäng inte gillade hade en likadan tröja. Eller den där gången jag köpte mina favoritjeans och en klasskompis INTE kunde köpa likadana för att mina inte satt tight på mig. (är super smal och har svårt att få byxor att sitta tight).

Annons:
Carrosh
2015-08-25 00:26
#119

#118 Ja, det är synd när folk lägger sådana värderingar på kläder. Jag har absolut förståelse för klädkoder på arbetsplatser, och det finns oftast väldigt goda anledningar till dem också (speciellt när det är arbetskläder). Men när man börjar klaga på andra för hur de går klädda privat, då har man ju korsat både en och två linjer för mycket. Men jag tror också att man många gånger behöver strunta i vad folk säger, just för att visa att det inte spelar roll vad någon annan tycker, man klär sig i det man tycker om, och sen är det ju deras problem om de tycker illa om det.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

pernillaoscarsson
2015-08-25 00:43
#120

#119 Precis, arbetskläder tycker jag också är viktigt att de används. Tänk en kirurg i vanliga kläder. Eller poliser.. Man måste se var människor jobbar någonstans. Sedan tycker jag att vissa arbetsplatser är för hårda. Vissa får ju inte ha shorts på somrarna utan tvingas svettas som dårar i långa tjocka byxor.

Sedan det här med bröllop och fester. Jag kan förstå att man vill att ens gäster ska vara finklädda, men varför måste kvinnor ha klänning?! När min syster gifte sig så var det väldigt viktigt med klänning. Jag försökte in i det sista få min vilja igenom men det gick inte. Jag var i princip inte välkommen om jag kom i andra kläder. Hade det inte varit för att jag skulle köra så hade jag inte gått, istället tvingade jag mig själv att sitta på en stol hela kvällen för att jag mådde dåligt över hur jag såg ut. (löjligt av mig jag vet, men jag verkligen vantrivs i klänning!)

På min brors bröllop så var klädkoden "klä er i det ni känner er fina i". Den perfekta klädkoden för mig. Jag åkte och köpte nya bekväma shorts och en snygg t-shirt. Jag kunde inte känna mig bekvämare i mina kläder. Ändå fick jag höra från mina syskon att jag inte kunde gå klädd sådär, att de hade en klänning över som jag kunde ta och dittan och dattan. Jag gick från att vara superglad till att inte vilja vara med på efterfesten. Jag tog min hund och gick iväg istället. Det var en av få gånger jag tog riktigt illa vid mig av vad folk sa! Värsta var att det kom från min egna familj.

Carrosh
2015-08-25 00:51
#121

#120 Trivs man inte i klänning känns det ju dumt att bli tvingad att använda det. Min syster var på bröllop i somras, där hon var lite orolig för att behöva använda klänning, men hon fick klartecken att få använda kostym istället, så hon blev överlycklig och hon kände sig både snygg och bekväm.

Ja, ibland är det viktigt att se vilka det är som jobbar och inte, men det är ju inte bara där det kan vara viktigt. T.ex. kan det vara viktigt i vissa yrken att ha kläder som är rörliga eller som inte visar för mycket hud (för att det kan vara direkt olämpligt i just det yrket). Jobbar själv som personlig assistent, och där kan det vara totalt olämpligt med vissa typer av kläder hos vissa användare, och där handlar det ju inte bara om att personen kan ha en nedsättning/sjukdom som förhindrar vissa typer av kläder, utan det handlar även om respekt för personen, där man i många fall är och arbetar i personens hem. Men nu blev det här en liten avstickare kände jag.

Men absolut ska man inte behöva lägga sig i vad folk har på sig, det är bara fånigt.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Surpan
2015-08-25 09:35
#122

Det finns tillfällen då man inte kan klä sig som man vill. Jag har själv vart chef, och behövt att ta den sortens samtal med min personal. Då menar jag att komma till kundbesök med synliga underkläder, mjukisbyxor, fläckiga och trasiga kläder eller liknande. Så länge man är hel och ren är det okej. Men då är man en representant för ett helt företag, då måste man se någorlunda städad ut. På bröllop tycker jag absolut man ska respektera klädkoden, vill man inte ha klänning så har man skjorta/blus och "snyggbyxor". Ska vigseln vara i kyrka så ser man också till att täcka axlar och inte ha för urringade kläder. Men alla andra tillfällen så bryr jag mig inte alls om vad folk har för kläder. Alla ska få ha på sig det dom vill! :)

/Surpan

Haku
2015-08-25 10:37
#123

#122 Det är långt ifrån alla som har traditionella bröllop eller ens gifter sig i klänning/finkläder, jag var på ett bröllop där dem flesta var mer vardagsklädda och bruden var inte klädd i något speciellt direkt :) så inte ens säkert att det finns någon klädkod att respektera och finns det de så kan den ju vara hursomhelst då det är dem som gifter sig som bestämmer hur klädkoden ska vara "Ska vigseln vara i kyrka så ser man också till att täcka axlar och inte ha för urringade kläder." hur menar du med det? jag har sett många gift sig utan täckta axlar och med urringning väldigt vanligt bland gäster också, vad är det som är fel med det menar du? eller är det din åsikt?

Surpan
2015-08-25 11:04
#124

#123 Jag skrev att man ska respektera klädkoden, finns det ingen klädkod får man såklart gå som man vill. Men finns det en klädkod så är det ju lite fult att inte klä sig efter den när man är gäst. Angående kyrka så anser jag att man ska respektera den religionen vars hus man stiger in i. Den kristna kyrkan brukar vilja att man inte har korta shorts eller kjolar, och att man täcker axlarna. På samma sätt som man tar av sig skorna i en moské. Att ha med en sjal till kyrkan och lägga över axlarna är inte så krångligt, så det kan man göra. Väl utanför kyrkan kan man bara ta av sig igen. Jag tycker bara att man ska respektera religioner.

/Surpan

Haku
2015-08-25 13:42
#125

.

Annons:
Fridaaaa
2015-08-25 13:51
#126

Sett många med kortare kläder och bara axlar i kyrkan. Ser inget fel med det.
Men är extremt sällan i kyrkan

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2015-08-25 13:55
#127

#124 Kyrkan tar emot folk oavsett klädsel och mig veterligen så har svenska kyrkan ingen klädkod för vanliga kyrkobesök.

Däremot om det är bröllop eller dop kanske det är klädkod men då med all säkerhet bröllopsparet eller föräldrarna till barnet som anger önskemål.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Surpan
2015-08-25 14:05
#128

#125 Yep. Jag tror inte det är så vanligt att en präst säger till gästerna mitt under vigseln att de är respektlösa, nej. Men jag anser att det inte är okej att förvänta sig att det går bra att göra vad man vill bara för att en präst inte säger till. Själv är jag ateist och knappt i kyrkor. Så innan mitt första bröllopbesök fick jag googla vad som förväntades av en i kyrkan. Precis som jag hade gjort innan jag klev in en moské eller vad som helst.

/Surpan

Maria
2015-08-25 14:12
#129

#128 Googlar du om svenska kyrkan och klädsel så kommer du få en mängd svar och olika åsikter. Jag gissar att det kan variera från kyrka till kyrka men de flesta kyrkor bryr sig knappast om vad besökarna har på sig.

Är du där för en bröllopsceremoni så är det ju oftast bröllopsparet som kan ha några önskemål om klädkod.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Surpan
2015-08-25 14:22
#130

#129 Absolut, klart det är så. Det finns ju inga lagar eller regler om det. Och såklart soelar det roll vilken sorts kyrka det är. Jag reagerar inte på hur andra klär sig i kyrkan, men jag tar gärna det säkra före det osäkra. Jag är inte troende så det är svårt att sätta sig in i hur de reagerar. :)

/Surpan

Maria
2015-08-25 14:46
#131

#130 Vem skulle reagera menar du?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Surpan
2015-08-25 14:51
#132

#131 De troende tänkte jag då.

/Surpan

Annons:
Maria
2015-08-25 14:52
#133

#132 De är väl som de flesta andra. Gillar olika kläder och klädstilar😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Surpan
2015-08-25 15:00
#134

#133 haha ja så är det nog :)

/Surpan

[Túrwen]
2015-08-26 11:14
#135

Vad säger ni om piercings då? Det är ju inget klädesplagg men när man ändå är inne på va folk har på sig på jobbet. Jag har en ring i ena näsvingen och tvättar och håller rent på morgonen, efter gymmet och när jag ska gå och lägga mig..Vill göra en labret precis under läppen också medan jag fortfarande är hyfsat ung och kan vara lite av en rebell. Hade ni gått på café eller restaurang trots personalen hade välskötta diskreta piercings?

Maria
2015-08-26 11:15
#136

#135 Jag hade inte ens lyft på ögonbrynet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Haku
2015-08-26 11:19
#137

#136 håller helt med!

Honestyisdead
2015-08-26 11:21
#138

#135 Jag går hellre till ställen med personal som har bodymods än ställen med "pryd" personal. 😉

Surpan
2015-08-26 11:22
#139

#135 jag har aldrig brytt mig eller ens hört om någon som gjort.. Det är så vanligt nu för tiden.

/Surpan

Annons:
Skorpion76
2015-08-26 16:00
#140

#135 De har förekommit diskussioner om det också och jag harr hört talas om elever som har blivit portade från skolan på grund av sina piercingar.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Tuulikki]
2015-08-26 20:54
#141

#140 Det där tror jag inte på :P inte i nutid i alla fall.

Honestyisdead
2015-08-26 21:10
#142

#140 Tror du fått höra lögner då.

Loris M
2015-08-26 21:15
#143

#140 Så får man absolut inte göra! Inte i dagens skola om det är det du menar. För det finns lagar, förordningar, likabehandlingsplaner m.m. som reglerar sådant. Om du pratar om tiden när du gick i skolan så är det kanske möjligt att det hänt.

vallhund
2015-08-26 22:25
#144

Hittade den här:
http://vetenskap.ifokus.se/discussions/55db0e1cce12c4173a003add-personalens-utseende-styr-vad-du-valjer-pa-menyn?discussions-1

o denna:
http://www.expressen.se/debatt/sluta-be-mig-att-ta-avstand-fran-is/

Mig veterligen får man inte bära smycken i sina piercningar om de går genom slemhinnan i t ex mun eller näsa under arbetstid om man arbetar i kommersiella kök eller inom somatisk vård, precis som man inte heller får ha på sig ringar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Skorpion76
2015-08-27 07:05
#145

Vi får inte heller ha ringar eller smycken på oss i köket där jag jobbar ibland och det är av hygieniska skäl. Inga ringar på händerna och stora piercingar som drar till sig uppmärksamheten ser dessutom inte representativa ut. När min bror skulle börja jobba på ett dataföretag här i stan sa de att han fick jobbet om han klippte av sig håret. Han hade längre hår då eftersom han var punkare och när jag frågade mamma om varflr sa hon att det hade med representativiteten att göra.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Túrwen]
2015-08-27 07:53
#146

Har en labret ( en liten plupp precis under läppen) sedan igår morse och som jag misstänkte får jag inte jobba förrän den läkt och jag kan ta ut den när det behövs. Eftersom att höstterminen börjar och jag ska vara ute mycket på praktik där ingen bryr sig så mycket om hur man ser ut så är det ingen katastrof men tråkigt att kompetens bedöms baserat på utseende särskilt när det rör sig om jobb där man inte behöver vara högutbildad. Den akademiska världen känns mer accepterande. Det värsta är att jag har kollegor med piercing i näsvingen och en såkallad mouche i kinden ovanför överläppen och där har chefen inte kommenterat något varför får bara vissa ha piercings?

Annons:
[Tuulikki]
2015-08-27 22:55
#147

Att man inte får ha piercingar, smycken, klockor av hygieniska skäl på ett jobb förstår jag. Men jag tror inte på att elever blivit portade från skolan pga piercingar.

annia1
2015-08-28 02:34
#148

En skola hade i sin klädkod att man inte fick ha piercing så eleven blev nekad att börja på den skolan, var 2011. Det blev anmält till skolinspektionen som sa att det strider mot skollagen. Om den 13 åriga tjejen sen faktiskt började på den skolan vet jag inte. Men det är det enda fall jag hittar.

.

Whippet
2015-08-31 17:41
#149

Tog vet inte, för inget av svars alternativen stämde in, jag bryr mig inte hur andra går klätt, då tycker jag helt enkelt att man är egoistisk, låt personen gå klädd hur den vill helt enkelt. 

En kille i min klass går i åttan men han gjorde dom i 7 an, har runt 10 piercingar. Tror ingen sagt något om det.

I'm out Vilar huvudet i handen

Skorpion76
2015-09-01 07:34
#150

Om man är under 18 år tror jag att man måste ha målsmans tillstånd för att göra piercingar!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Afturelding
2015-09-01 07:40
#151

#150 Nej, det finns ingen lag som reglerar varken piercingar eller tatueringar. Man måste vara 16 för att ingå avtal själv dock. Och de studios som är seriösa har 18-årsgräns, men det är som sagt upp till studion.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Elsaharr
2015-10-10 22:11
#152

Jag svarade vet inte. Brukar själv ha joggingbyxor ibland, men det är rätt vanligt. Anser att man inte måste ha jeans för att vara ordentligt klädd. Har dock sett folk som har haft mjukisbyxor och "epahoodie" på konfirmation i kyrkan, och det är lite väl enligt mig.

Zingo ;D

Skorpion76
2015-10-11 09:08
#153

#152 På en konfirmation? Men tjenare!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: