Annons:
Etikettsmink
Läst 1379 ggr
Scorpio97
2015-04-01 18:31

Mascara och kajal, tvätta bort med vatten?

Jag är sjutton år, men har aldrig sminkat mig. Förutom när man klädde ut sig när man var liten, och snodde mammas smink då (;

I alla fall så har jag blivit lite nyfiken på att prova. Det är främst mascara, kajal och läppstift jag vill experimentera med. Tycker jag har små ögon, så jag skulle vilja prova och se om det går att fixa med smink. Jag är även intresserad av Rockabilly/pinup-stilen, och där är sminket ganska "kraftigt" (eller vad man ska kalla det..?)

Jag vill dock inte använda några starka sminkborttagningsmedel, så jag undrar om det finns mascara och kajal som går bort med enbart vatten/mandelolja? Vilka märken är bra? Vi har Kicks och Åhlens här, så det får gärna finnas på någon av dom. 

Som sagt vill jag gärna ha tips på läppstift också, och även där gäller det att jag ska kunna tvätta bort det enkelt. Jag vill helst ha vinrött/mörkrött, men är rädd att det ser dumt ut, för jag har ganska smala läppar… Syrran har sagt att det ser lite tantigt ut om man har starka färger och smala läppar, haha. Annars passar jag i rött, i alla fall enligt mig.  (Det är ju inget jag tänker ha till vardags, utan tänkte mer på speciella tillfällen)

Något annat jag bör tänka på?

//Smink-novis


//Jessie

Annons:
[rumelle]
2015-04-01 18:34
#1

Smink brukar gå bort lätt med olja. Dock har jag märkt att jag gärna blir inflammerad i ögonen om jag tvättar bort sminket med olja. Händer aldrig när jag tvättar med tvål.

Scorpio97
2015-04-01 18:39
#2

Jag har ju olja i ansiktet annars så jag tycker jag borde ha märkt något i så fall. Får du bara reaktion när du tvättar bort sminket med olja, eller när du har olja nära ögonen i allmänhet?
Annars har jag ganska känsliga ögon, så det kanske är dumt då.

Sen tänkte jag inte sminka mig till vardags, så då kanske det inte gör så mycket..?


//Jessie

[rumelle]
2015-04-01 18:42
#3

Ibland har jag smörjt ansiktet med olja efter att jag tvättat mig, men inte just runt ögonen och då har jag inte märkt av någonting. 
Det blir ju inte jätteinflammerat eller så och går över på någon dag bara.

VildaVittra
2015-04-01 18:46
#4

Det finns smink för folk som har linser som är mildare än vanligt smink, det kanske kan vara något om du är känslig? Har för mig att det är vattenlösligt. 

Om du har små ögon, tänk på att inte sätta kajal/eyeliner runt hela ögat, det förminskar nämligen. Lägg upp en närbild på ett av dina ögon, så kan ju folk tipsa bättre exakt hur de tycker kajalen skulle sättas. 

Läppar kan du förstora genom att sätta en mörkare nyans med läpppenna i kanterna, sedan fylla i med en något ljusare nyans, blanda lätt med lillfingret så det inte är några skarpa kanter, till sist kan man sätta ytterligare en ljusare nyans på "pussmunnen".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Scorpio97
2015-04-01 18:50
#5

#4 Vet du några märken? För det lät ju bra om det är mildare och vattenlösligt (:

Jag har ingen bra kamera och är kass på att fota, så det kommer inte bli bra bilder om jag ska fota mitt öga. Då kikar jag hellre på videos och prövar mig fram för att se hur det blir. Men tack för tipset, ska tänka på att inte ha det runt hela ögonen.


//Jessie

VildaVittra
2015-04-01 18:52
#6

#5 Nej, jag har inte linser själv, men fråga en optiker kanske? De lär ju veta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
luckiestgirl
2015-04-01 18:56
#7

Jag brukar tvätta bort smink med vanlig matolja eller jordnöts/mandelolja från apoteket, det går bort lätt och är bra för huden :) Ett tips på mascara är maxfactor eye brightening mascara och loreal paris volume million lashes, dom båda finns på Kicks för ett bra pris.  Läppstift ser inte tantigt ut! och att du har smala läppar spelar väl ingen roll! Men jag tror att man måste vänja sig vid det, jag tycker det är sjukt snyggt med läppstift på andra men jag använder det aldrig själv eftersom jag inte är van vid det. Har tyvärr inga tips på läppstift :)

If you are going through hell, keep going!

luckiestme.blogg.se

Javix
2015-04-01 19:29
#8

Olivolja funkar jättebra! men man blir väldigt oljig i ansiktet.


Scorpio97
2015-04-01 19:32
#9

#8 Olivolja är för fett för mitt ansikte, så jag har mandelolja. Men olja som olja, eller? Borde ju fungera lika bra för att tvätta bort smink. (:


//Jessie

Jojaton
2015-04-01 22:29
#10

rött läppstift är ganska svårt att få bort, jag tycker det är enklast med antingen olja eller ansiktskräm. 

make up store's china red är en perfekt röd färg, har nog aldrig sett någon som inte passat i china red! isadoras läppstift är också bekväma, och lite billigare. det beror ju lite på hur mycket du är beredd att lägga på smink! läppennor är ju också ett alternativ, kan vara lite enklare att få snyggt :)

Johanna - Instagram

Skogsraah
2015-04-01 23:24
#11

Du kan inte tänka dig att tvätta bort sminket med en mild tvål? :) Det har jag gjort som mest.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Scorpio97
2015-04-02 09:05
#12

#10 Tack för tipset, ska kika efter det läppstiftet då (: Priset spelar inte så stor roll, jag betalar hellre för bra grejer. Vilka läppennor rekommenderar du då? (:

#11 Alltså, det är väl klart jag kan tänka mig tvätta med tvål om det absolut krävs, men min hy är bäst på bara vatten och olja. Jag får lätt finnar av tvål, oavsett hur mild den är. Därför söker jag i första hand smink som går att tvätta bort med vatten/olja.


//Jessie

Jojaton
2015-04-02 09:44
#13

#12 Make Up Store, MAC eller Nyx har trevliga läppennor, Nyx får du köpa online, men de är väldigt mycket billigare :)

Johanna - Instagram

Annons:
Scorpio97
2015-04-02 09:45
#14

#12 Okej, tack (: Får kika efter dom då!


//Jessie

Surpan
2015-04-02 10:32
#15

Jag tvättar bort allt smink med kokosolja, även vattenfast mascara! 🙂 Torkar bort allting efteråt med en frottéhandduk.  Eventuellt använder jag lite rengöring (mild) efteråt beroende på hur min hy känns.

När det gäller sminket, många tycker att Isadoras mascaror är bra, och de har ett bra pris också. Jag gillar Lumenes. Vill du ha en lite pinuppigstil så fokusera på den övre fransraden, och måla inte de undre fransarna alls. Försök också att måla mascaran rakt framåt, för en solfjäderform, istället för ut mot kanterna. Då lyfter du och öppnar upp ögat. 

När det gäller läpparna, kanske ska du börja med ett halvtransparant stift för att vänja dig vid applicering och så? Det kan bara knepigt att lägga på heltäckande mörkare färger om man inte är van.

Här är några jag gillar:

Twist up Gloss Stick Ett  Två 
Jelly Kiss 
Sheer Revolution

Vill du ändå köra på heltäckande så är det som #10 säger annars, Isadoras läppstift bra för pengarna. Glad Vill man ha "the real deal" så är MACs läppstift jättetrevliga, och går man förbi en disk brukar man få bra hjälp.

/Surpan

Scorpio97
2015-04-02 10:42
#16

#15 Vad bra, då går det säkert att tvätta bort med mandeloljan också!

Tack för tipsen, ska försöka komma ihåg det sen när jag provar (: Skriver upp alla märken, så får jag se när hinner stanna till på stan och kolla vad som finns. 

Nyansen på Jelly Kiss vad väldigt fin. Är det stor skillnad i svårigheten på heltäckande och halvtransparent?


//Jessie

Surpan
2015-04-02 10:45
#17

Såg att du var intresserad av eyeliner också!

Mina favoriter är Sephoras egna Waterproof Eyeliner i färgen brown black. Jag gillar också den ikoniska 24/7 Glide on Pencil i färgen Perversion från Urban Decay - den är så svart som det kan bli!

Bägge dessa pennor är väldigt mjuka, vilket gör att du behöver inte vara perfekt på handen, utan det är bara att ta en liten pensel och sudda ut linjen. Då blir allting mycket mer förlåtande. Till vardags så brukar jag ta en kort sneställt pensel, ta lite färg på ifrån pennan och måla med penseln istället.

Bägge dessa är vattenfasta, och det är för att jag gillar inte när de kladdar omkring i ansiktet efter en kväll eller dag på jobbet. Jag tycker om när sminket sitter där det sitter helt enkelt. 😉 Bägge går dock bort fint med olja, men man kan behöva använda en lotion eller någonting efteråt för att få bort det sista. Jag brukar använda Vitamine E rengöringen eller Aloe Vera rengöringen från Body Shop.🙂

/Surpan

Scorpio97
2015-04-02 10:50
#18

Tack för tipsen!


//Jessie

Surpan
2015-04-02 10:52
#19

#16 Jelly Kiss är en av mina favoriter! De ger jättefint resultat. De har dock en serie som heter Jelly Kiss Shine också (som kommer i svart hylsa), som är ännu mer transparant. Så du inte tar fel om du vill kika på den i butik. 🙂  

Jag tycker det är stor skillnad i hur enkelt det är att applicera. Halvtransparanta kan man i princip sätta på sig som ett läppsyl, utan spegel och allt. Kommer lite utanför så syns det inte lika mycket eftersom läpplinjerna lyser igenom. En annan fördel är att det inte blir flammigt på samma sätt när det slits bort, men nakdelen är ju då att det inte sitter lika bra.

Heltäckande behöver en viss teknik för att få på i ett jämn resultat. Konturerna kan vara svåra att få till raka om man inte är van. Men det är ju bara att öva! 🙂

/Surpan

Upp till toppen
Annons: