Annons:
Etikettskor
Läst 23308 ggr
Blanksteg
2014-06-25 12:39

För stora skor - går det att fixa?

Hej!

Jag köpte nyligen ett par skor online,. Det är ett par stövletter, i en modell som jag verkligen fått leta efter (den modellen brukar annars kosta över 700 kr och ofta över 1000 kr). De är dock lite för stora.  Jag har oftast strl 38, så valde den storleken när jag köpte dem. Men märker nu att jag borde ha köpt dem i strl 37 istället. Jag tror dock att strl 37 var slut, så kunde ändå inte ha köpt dem i rätt storlek. Dessutom så är alla exemplar redan slut nu, och det står på hemsidan: "Tyvärr kommer inte alla artiklar in igen". 

Finns det något man kan göra för att skorna ska passa bättre? När jag går så glappar skorna lite i hälen. Då min högra fot är liite mindre än den vänstra så glappar den högra skon lite mer också. Jag har testat att ha i en extrasula, en hälkudde och att ha på mig två strumpor på vardera fot, men skorna känns ändå lite för stora.

Jag tror att jag ändå kan använda dem om jag har sula och två strumpor, men tar tacksamt emot tips på hur jag kan förbättra passformen! Om dessa skor inte funkar för mig så vet jag inte hur jag ska hitta ett par skor. Har letat i skoraffärerna inne i stan, och på internet… och dessa är de enda under 500 kr som är i min smak. Att leta skor och kläder är verkligen inte en av mina favoritsysslor..

Edit: jag testade nyss att ha tre strumpor på den högra foten, och då passar skon bra, om än liiite trång. Men tre strumpor lär väl inte vara så bekvämt i längden… Kanske man kan klippa ett par strumpor så att de endast sitter runt hälen och uppåt? så att de inte samtidigt gör så att skorna blir för trånga framtill.

Annons:
[Smultronet Ella]
2014-06-25 22:52
#1

Du kanske kan sy in skorna på något sätt? Fråga en skomakare, de brukar kunna sådant.

ella_moya
2014-06-26 12:43
#2

Jag skulle testa en extra tjock sula i dem, det är det som fungerar bäst för mig. Eventuellt kanske du kan lägga i två sulor och se om det funkar. Om det bara är en storleks skillnad så borde det fungera utan extra strumpor, extra strumpor kommer antagligen bara ge dig skoskav också.

Tyvärr är det svårt att krympa skor, om det är äkta läder eller liknande så kanske de kan sys in, men det kostar ju en del då. Ibland kan man omforma skor lite genom att blöta upp dem lite, typ gå in dem med våta strumpor. Ett tips för de som har lite för små skor är ju att ta på sig våta raggsockar och gå omkring i skorna tills de torkat, men då handlar det mest om att töja ut. Många skor tål ju inte direkt vatten heller så det är helt på egen risk. Testa sulorna först.

Blanksteg
2014-06-26 13:46
#3

Tack för svaren! Jag får gå till en skomakare och fråga. Men ska testa en extra sula först! De tilläggssulor jag har nu är ju ganska slitna och tunna, kanske finns ett par mer tjocka sulor.

Blanksteg
2014-07-01 16:59
#4

Verkar som att ett exemplar i strl 37 returnerades, så kunde precis köpa dem :) Så får returnera de andra :)

ella_moya
2014-07-02 22:55
#5

Vad kul att höra :)

Blanksteg
2014-07-13 15:30
#6

Provade skorna återigen nu, med strl 37. Nu är de istället för små. Eller de är rättare sagt för små för min högra fot. Får skicka tillbaka dem… suck… 

Nu vet jag i alla fall vad skorna heter i modellen: chelseaskor. Den enda modell som jag gillar, för tillfället. Synd att de är så dyra oftast. 

Får fortsätta gå i mina lite högklackade skor… vilket jag inte alls trivs att gå i. Får se om jag hittar ett par andra skor. Lär väl dröja ett par veckor, minst.

Annons:
[rumelle]
2014-07-14 09:04
#7

#6 De bilder jag får upp när jag söker på chelseaskor ser precis ut som ridskor. Du kan ju kika i ridsportbutiker och se om de har några med hyfsat pris.

[Forest]
2014-07-14 10:51
#8

Kolla runt dom brukar vara på rea, ett tips som 7 säger är det som ridskor så jag hade tittat även på dessa ställen. Jag köpte billiga när vi var nere i Ullared till dottern ett par med stålhätta ett par utan dessa utan har hon som vanliga skor. Är det så att någon du känner ska dit så är mitt tips skicka med pengar eller be dom lägga ut för ett par skor så kommer du undan billigt 😉

Blanksteg
2014-07-26 15:08
#9

#7 och #8: Tack för tipsen! Tyvärr känner jag ingen som brukar åka till Ullared. Jag har dock hittat ett par chelseaskor på internet nu. Men jag tror jag köper dem i höst istället, lite för varmt ute nu :) Är väl för att det snarare är höstskor som skoaffärerna inte säljer dem nu.

Praefatio
2014-08-07 22:13
#10

Chelseaskor? 😛 De har hetat jodphurs i alla tider i ridvärlden, väldigt vanliga ridskor. Supersnygga, har själv ett par som jag använder till vardags under vår och höst.

Blanksteg
2014-08-07 22:51
#11

Jaha! :P Ja, de verkar ha lite olika namn :)

Upp till toppen
Annons: